fbpx

Du er unik – både fagligt og personligt. Men det kan være utroligt svært at få sat ord på, hvad det er, du kan – og hvad en virksomhed får, hvis de vælger netop dig. Lige så svært kan det være at beskrive din egen værdi på en autentisk og sikker måde.

Forestil dig, at du …

  • rent faktisk ved, at du har masser at tilbyde til din kommende arbejdsgiver.
  • er god til at sætte ord på din værdi.
  • har et stærkt og autentisk selvbillede, og du har nemt ved at fortælle andre, hvem du er, og hvad du kan.
  • er stolt af dig selv, og at du ved, at du er både kompetent og værdifuld.
  • tillader dig selv at mærke dine særlige kompetencer (dine talenter).
  • tillægger det værdi, at du er den, du er som menneske og ikke kun dine faglige kompetencer.

Sådan har vi alle sammen fortjent at have det. For som jeg startede med at sige: Du er unik. Det er vi alle sammen. Og vi har alle noget unikt at tilbyde en potentiel arbejdsgiver. Det handler om at se dit eget potentiale, så du kan finde de helt rette ord til at beskrive det. 

Det er det, jeg gerne vil hjælpe dig med i dette blogindlæg.

Jeg kommer blandt andet ind på … 

  • hvorfor det mon er så svært at tale positivt om dig selv. Og hvordan du kommer det til livs. 
  • hvilke 5 delelementer du bør fokusere på i din ansøgning og i dit CV.
  • hvorfor du bør sikre dig, at der er sammenhæng mellem din præsentation og stillingsopslaget.
  • Og så giver jeg dig et konkret eksempel på, hvordan en præsentation kan se ud. Ligesom du til sidst kan få min skabelon til, hvordan du sætter ord på din kompetenceprofil.

Jobsøgning kan føles som at bestige Mount Everest (igen og igen)

Sådan kan det føles, når du skal beskrive den værdi, du skaber, når du søger en stilling, der lyder spændende. 

For – hvad er det egentligt, du kan (og er? og vil?).

Det er store spørgsmål. Derfor er det heller ikke så mærkeligt, at det er svært at finde de helt rette ord.

Prøv at overveje: Hvilket samlet billede af dig, er det, du gerne vil tegne over for og sende afsted til læseren i kraft af din ansøgning og dit CV? Og er der overensstemmelse mellem det, du gerne vil signalere, og det billede, du reelt sender afsted?

Udfordringen er, at du sikkert kender alle dine kompetencer, men det kan være en svær øvelse at skrive det ned, så det giver overblik, skaber struktur og giver mening for en, der ikke kender dig. 

Det handler om kompetencer – både dine faglige og personlige kompetencer

Det starter med, at vi forstår, hvad en kompetence egentlig er. Og at vi forstår, hvad forskellen er på en faglig og en personlig kompetence. Derudover er du nødt til at beskrive din adfærd og din passion, hvis du virkelig vil brænde igennem og gøre indtryk på den, der skal læse din ansøgning.

Magien opstår, at når du vitterligt kan mærke din indre og ”ydre” værdi. Så er du så meget i kontakt med den (og med dig selv), at det også bliver nemt at sætte ord på den i din præsentation, i dit CV og i din ”salgstale” i din ansøgning. Fordi du VED, hvad det er du skal fremhæve i forhold til den rolle, du gerne vil have.

Det er lettere sagt end gjort. Det ved jeg godt. Og derfor er det det, som blogindlægget her skal handle om.

Det er ikke let at tale positivt om dig selv. Men det er vigtigt

I mit arbejde med at hjælpe andre med at udarbejde CV’er og ansøgninger, der beskriver, hvorfor og hvordan de skaber værdi til den stilling, de søger, og i den virksomhed, de søger i, oplever jeg ofte, at det er præsentationen (profilbeskrivelsen) i CV’et og strukturen i ansøgningen, der volder flest problemer.

Hvorfor mon det er sådan?

Fordi vi ikke er trænet i at beskrive vores samlede værdi over for et andet menneske. Derimod er vi vant til at beskrive alt det, vi har arbejdet med i givne roller. Men vi glemmer at transformere alle de kompetencer, vi har opbygget, over i en værdibetragtning for dem, der skal vurdere, om vi er det rette match til deres ønskeseddel (= stillingsopslaget).

Nogle af de mennesker, jeg hjælper, oplever decideret modstand imod at omtale dem selv med positive ord. De kan måske endda slet ikke se den værdi, de samlet set byder ind med. Og det kan også være svært i en jobsøgningssituation, hvor der allerede er opbygget et kæmpe pres. 

Det kan også handle om, at du ikke føler din egen værdi. Så bliver det endnu sværere at beskrive den. Det bliver din blinde vinkel.

Husk på, at det ofte ikke kun handler om faglig værdi, men også din personlige værdi. Mange oplever, at en ledighedsperiode lige så stille trækker selvværdet og selvtilliden ned af. Du begynder måske endda at få tanker som: ”Duer jeg overhovedet til noget?”, ”Får jeg nogensinde et job igen?” eller ”Skaber jeg overhovedet noget værdi – for nogen?” 

Det er en normal reaktion i en jobsøgningsproces, fordi dit ego bliver bange, og dermed begynder der at opstå tanker om det, du frygter. Kunsten er at holde dem på en minimum og have tillid til, at alting nok skal lande, selvom det godt kan tage et stykke tid. 

For hvis du ikke ved, hvor du skal hen, er det svært at skabe den vej, du skal gå på for at komme hen til din destination.

Har du brug for hjælp til at formulere din værdi, så du kan bruge den i din jobsøgning, kan du booke en afklarende samtale her. Så finder vi ud af, hvordan jeg bedst kan hjælpe dig.

“Min ansøgning, hvad skal den indeholde?” 

Spørg dig selv: Hvad er det jeg gerne vil, og hvad er det egentligt jeg er god til?

I arbejdet med at finde et selvbillede, hvor du (og andre) genkender dig, og du føler dig tryg i at kommunikere det til andre, er der 5 områder, du er nødt til at komme omkring for at indstille dit sigte skarpt:

  1. Dine roller
  2. Dine faglige kompetencer
  3. Dine personlige kompetencer
  4. Din adfærd
  5. Hvad det er, du er specielt god til

Lad os dykke lidt mere ned i de 5 delelementer her. 

#1 Alle dine tidligere roller har givet dig erfaring og kompetencer

Har du været i forskellige roller, har du udvidet erfaring fra funktion, stab eller projekt. Fordi rollerne er forskellige, vil din adfærd (og dit mindset) også være det. Og det betyder, at du opbygger erfaring i at arbejde inden for forskellige rammer (eller uden for rammerne), og det styrker din evne til at omstille dig. Det kan sagtens være, at du primært har været tilknyttet ét af områderne, og det er fint.

Det afgørende er, at du kan beskrive rollen, og hvilke ansvarsområder, opgaver og særlige resultater, du har bidraget med i rollen. 

Har du haft flere forskellige roller, er det en fordel at arbejde med én rolle ad gangen og konkretisere, hvilken erfaring og ny læring du har tilegnet dig. Det er er dine faglige kompetencer, der skal i fokus.

#2 Fremhæv dine faglige kompetencer

Dine faglige kompetencer, er læringen i de ansvarsområder, du har haft, og de opgaver, du har løst. Og i tilknytning hertil også de systemer, du har løst opgaverne i. Har du for eksempel været ansat i en HR-afdeling som HR-assistent (rolle) har du måske haft ansvar for udarbejdelsen af ansættelseskontrakter (kompetence) og MUS-samtalerne (kompetence). Måske har du været med til at udvikle en ny MUS-strategi (særlige resultater), eller du har været med til at udarbejde en HR-strategi (særlige resultater/kompetence).

Tag udgangspunkt i din stillingsbeskrivelse, og konkretisér dine kompetencer inden for hver enkelt opgave og hvert ansvarsområde.

Modtag min skabelon til at gøre din kompetenceprofil konkret og letforståelig ved at tilmelde dig mit nyhedsbrev her. Det koster kun din e-mail adresse.

Beskriv også gerne din samlede brancheerfaring. Det er ikke helt uvæsentlig, om du har 1 års erfaring i bilbranchen (i en enkelt rolle) eller 10 års erfaring (i forskellige roller og hos forskellige arbejdsgivere). Vær stolt af din samlede faglige erfaring, og fremhæv den som en værdi, arbejdsgiveren får, når de ansætter dig.

#3 Sæt dine personlige kompetencer i spil

De personlige kompetencer er bestemt af dine grundlæggende menneskelige egenskaber, herunder dine holdninger, dine værdier, din selvindsigt og din personlige erfaring.  Det kan være, at du er vedholdende, stædig, men også analytisk og systematisk. Måske er du lyttende og hjælpsom, social og talende eller nysgerrig og selvstændig.  Dine personlige kompetencer er vigtige at få synliggjort, fordi du består af både faglighed og personlighed, når du tilbyder hele pakken overfor en kommende arbejdsgiver. 

Arbejdsgivere søger hele mennesker, og din personlighed er væsentlig i forhold til … 

  • Dine personlige værdier, som kendetegner dig, når du indtræder på arbejdspladsen.
  • Din måde at gå til opgaverne på.
  • Din måde at samarbejde og kommunikere på. Både med dine kolleger og ledelsen.
  • Din evne til at indgå i et team og bidrage til trivsel, effektivitet og udvikling.

Hvis du er i tvivl om dine personlige kompetencer, er det en god øvelse at spørge en tidligere arbejdskollega om, hvordan vedkommende oplevede dig i hverdagen. Det er nemlig ofte et blindt punkt for os selv. Læringen i at spørge andre er meget værdifuld, fordi det samtidig udvider dit eget personlige selvbillede. Og gør det lettere for dig at sætte ord på dine personlige kompetencer.

#4 Beskriv din adfærd i din ansøgning
Det er en god ide at få beskrevet, hvordan andre vil opleve din adfærd i dagligdagen. Når du kan beskrive din adfærd, sikrer du også, at det billede, du planter hos arbejdsgiveren, er et match til det, de reelt også oplever i dagligdagen.

Hvad er det egentlig, du gør, når du går i gang med opgaverne? Hvordan sikrer du dig, at du kommer igennem opgaverne, og hvilke personlige værktøjer bruger du (måske uden at lægge mærke til det)?

Nogle arbejder struktureret og systematisk og elsker rutiner og rammer. Nogle elsker at tale og har en mere tilfældig tilgang til deres prioritering. Andre har en drivkraft i at skabe resultater og sætter snuden i sporet for at opstøve nye kundeemner. Nogen er meget tilbageholdende, men har det forkromede overblik og forståelse for processen. 

Derfor er du nødt til at finde ud af, hvad der kendetegner dig. Det kan du for eksempel gøre ved hjælp af din DISC-profil, hvis du har svært ved at se din egen adfærd (for det er drøn svært). Du kan læse mere i mit blogindlæg “DISC-modellen: Sådan bruger du den til at forstå dig selv og dem omkring dig bedre” her.  

Vil du gerne have hjælp til at få udarbejdet en professionel DISC-profil, som du rent faktisk kan bruge i din jobsøgning (men også i dit fremtidige arbejdsliv?) Så bestil en DISC-profil hos mig her.

5 Hvad det er, du er specielt god til?

Der er noget, du er specielt god til – noget, der er unikt for dig. Kun dig. Noget, du har talent for, og som du gør – måske endda uden at du overhovedet selv lægger mærke til det. Fordi det kommer naturligt til dig. Måske tænker du endda, at når det er naturligt for dig, så er det det også for alle andre.

Men sådan hænger det ikke sammen. Og det, du er særligt godt til, har en helt særlig værdi.

Du kan for eksempel være særligt god til at … 

  • mærke andre mennesker og fornemme stemninger.
  • analysere processer, skabe overblik og få alting til at gå op i en højere enhed.
  • finde fejl og skabe kvalitet.
  • identificere nye forretningsområder (og tænke ud af boksen).

Eller noget helt andet. Der findes et utal af ting, vi mennesker er gode til. Du er nødt til at finde din(e) ting.

Når du ved, hvad det er, du er specielt god til og italesætter det for andre, giver du også andre en mulighed for at sætte dig i spil på det rigtige tidspunkt. Det nytter ikke noget, at du sættes i spil i idéfasen, hvis du er mester i at overskue implementeringen. Eller at du skal drive implementeringen af et CRM-system, hvis du er mester i at tale med kunderne.

Hvis du er i tvivl om, hvad det er, du er specielt god til, kan det igen være en god idé at bruge dit netværk. Det kan også være, du kan have gavn af et par helt friske (og professionelle) øjne for eksempel i form af en ”potentiale-samtale” med en coach. Det er en rigtig god investering i din samlede værdi. Du kan booke en afklarende samtale med mig her og høre mere om dine muligheder.

Hør, hvordan Jens fik hjælp til at stille skarpt på sin faglige og personlige værdi i sine ansøgninger – og fik jobbet

 

“Jeg har for anden gang modtaget hjælp fra Marianne omkring ansøgning og CV. Begge gange har været topprofessionelt med et rigtig godt samarbejde.

Sidste gang, jeg besøgte Marianne, resulterede det i, at den første ansøgning og det første CV, jeg sendte efter Mariannes anvisninger, førte til, at jeg blev kaldt til samtale og fik jobbet. Jeg vil varmt anbefale Mariannes hjælp, hvis du oplever gang på gang at få afslag på dine ansøgninger.”

Jens Oggesen

Nu skal du samle alle 5 delelementer i ét billede

Din samlede værdi beskriver du i præsentationsafsnittet i dit CV og i din ansøgning. Nu skal alle brikkerne samles. Og hvordan gør du det? Det handler om, at du træner dig selv i at se på dig selv udefra. At du beskriver essensen af det, du kan, og den, du er. Den samlede værdi af dine uddannelser, dine kompetencer, din erfaring og din personlighed.

 

Lad os se på et eksempel for at gøre det mere overskueligt. I eksemplet har du erfaring som receptionist – og dem, du sender dit CV og ansøgning til, søger netop dette. Jeg har skrevet, hvilke delelementer de enkelte sætninger repræsenterer, i parentesen: 

”Den røde tråd i min karriere har været i udadvendte roller som kundeservicemedarbejder, sælger og senest som receptionist (roller). Jeg trives i udadvendte roller, hvor jeg er omdrejningspunkt for at yde god og venlig service, fordi jeg er ekstra god til at yde en imødekommende og nærværende service (talent). 

Jeg har igennem de sidste 10 år opbygget stor erfaring som receptionist (rolle, erfaring og (måske) brancheerfaring (hvis du har det, så fremhæv det)), og jeg har dagligt haft ansvaret for planlægning af møder, modtagelse af gæster, registrering af kursister, planlægning af forplejning samt mindre bogholderiopgaver (faglige kompetencer). 

Som person er jeg udadvendt, imødekommende, aktiv og smilende. Jeg elsker at gøre en forskel for både mine kollegaer og gæsterne. Jeg yder altid den bedste service og er god til at kommunikere med mennesker i øjenhøjde og sikre den gode og indbydende stemning (personlige kompetencer). Jeg er social, en teamplayer og en hjælpsom kollega (personlige kompetencer). Jeg arbejder struktureret, er god til at bidrage med nye ideer og udviklingstiltag, og så går jeg altid den ekstra meter for, at vi alle kommer i mål (adfærd).”

 

Som du kan se, skal vi have alle delelementerne i spil i din præsentation for at give modtagere det komplette billede af, hvad du kan bidrage med både fagligt og personligt.

Få min skabelon til, hvordan du får sat ord på din kompetenceprofil – og hvordan du bruger dine kompetencer i jobsøgningen. Du får den ved at tilmelde dig mit nyhedsbrev her.

skal være sammenhæng mellem din præsentation og stillingsopslaget

Beskrivelsen skal afstemmes med det ”billede”, du læser i stillingsopslaget – og du skal, når du har skrevet din præsentation sikre dig, at du beskriver dig autentisk og alligevel med et øje for de krav, du læser i stillingsopslaget.  

Ansøgningen skal ligeledes være et spejl af din erfaring og din værdi – men også have et strejf af ”salg”. Genbrug gerne nogle formuleringer mellem din ansøgning og dit CV, så du ikke behøver starte fra bunden. ”Salg” skal forstås på den måde, at du med stolthed beskriver det, du tilbyder. Husk: Janteloven gælder ikke her. Selvom det kan være svært, så fortæl, hvad du har at tilbyde med oprejst pande. 

Det handler ikke om pral eller kunstig fremhævelse. Det handler om, at du ”bare” beskriver alt det, du har at tilbyde din kommende arbejdsgiver.  

Så hvad er det du tilbyder og medbringer, når de ansætter dig? Det er vigtigt, at du ikke remser alle dine ansættelsesforhold op. For det er ikke en værdi i sig selv. Det er derimod essensen af din samlede ”pakke”. Det er summen af dine tidligere roller, dine faglige kompetencer, dine personlige kompetencer, din adfærd og det, du er specielt god til.

 

Er du gået i stå med din jobsøgning, og har du brug for en ny vinkel på strukturen i dine ansøgninger? Så kontakt mig her og hør mere om, hvordan jeg kan hjælpe dig. 

 

Essensen af din værdi kan du fremhæve i et afsnit i punktform i din ansøgning, så du bryder den lange strøm af sætninger og ord. Det kan du for eksempel gøre sådan her: 

Sådan kan en punktopstilling i en ansøgning se ud

Derfor skaber jeg værdi som din kommende receptionist … 

  • 10 års erfaring i rollen som receptionist i både x-branchen og i y-branchen.
  • Stærke kompetencer inden for mødeplanlægning, modtagelse af gæster og planlægning af forplejning (match til de krav, der er i stillingsopslaget).
  • Stærke kommunikative egenskaber – jeg møder altid gæsterne i øjenhøjde (beskriv, hvordan de vil opleve dig).
  • Flair for IT og taler både tysk og engelske på professionelt niveau (faglig kompetence).
  • Venlig og imødekommende både overfor kolleger og gæster (personlig kompetence).
  • Arbejder struktureret. Jeg er god til at planlægge min dag, trives med varierende opgaver og er generelt fleksibel.

Kan du se, hvor let fordøjeligt hele billedet af dig pludselig bliver? Og hvor få (men velvalgte) ord, du i virkeligheden har brug for? Det handler i bund og grund om, at vi får kogt dine tidligere roller, dine faglige kompetencer, dine personlige kompetencer, din adfærd og det, du er særligt god til, helt ned. Til essensen af dig.

Jeg håber, at du nu har mod på at kaste dig over opgaven med at kunne beskrive din fulde værdi i din ansøgning og dit CV, og at du nu har en fornemmelse af, hvordan du gør. Hvis du har brug for hjælp, er du mere end velkommen til at kontakte mig her på mail@marianne-snabe.dk. Jeg vil glæde mig til at lære dig at kende og hjælpe dig med at få kommunikeret din værdi til din fremtidige arbejdsplads.