fbpx
+45 61552122 mail@marianne-snabe.dk

Citatet er udtalt af Peter Plys. Målgruppen er mindre børn, men det rammer også noget indeni de fleste voksne. Formålet med budskabet er heller ikke til at tage fejl af.

DU KAN ALT DET, DU VIL

Det lyder meget nemt.

Og så er det så svært.

Det kræver nemlig mod at være modig. Det kræver, at du kommer ud af din comfort zone og at du ændre dine vaner, er ligeglad med hvad andre tænker, og at du ikke lader frygten holde dig tilbage.

MEN – du er faktisk modigere, end du tror – det er bare, de der dumme tanker der ofte holder dig tilbage fra at gøre det du drømmer om.

Vi er bange for at skille os ud fra mængden, bange for at stå op for os selv, bange for de økonomiske konsekvenser, bange for at miste venner – der er meget der kan holde os tilbage. 

Hvornår er vi så modige, og hvad betyder det egentligt at udvise mod?

Hvornår kan du mærke, at du har gjort noget modigt, og hvem vurderer, om du er modig?

Vi kender nok alle følelsen af, at noget ikke fungerer mere. Der er noget som dræner dig, noget der frustrerer, og tager din glæde. Der er skridt, du længes efter at tage, men dine tanker holder dig tilbage, og du kan mærke en knude i maven af frygt for, at træde ud af det kendte og ind i et nyt og ukendt terræn.

Måske mærker du, at sveder lidt mere end normalt eller har hjertebanken. Måske mærker du en stor knude af følelser i maven, og oplever at dit hoved er ved at koge over af tanker, der hele tiden trækker dig i første den ene retning (mod drømmen) og bagefter i den anden retning –  tilbage til det, du kender.

Lige der står du på kanten af din comfort zone – og møder muren af frygt.

Inde i din comfort zone er der trygt, fordi du ved, at der er styr på det hele. Du er i kontrol – du har kontrol.

Udenfor comfort zonen har du ikke kontrol med noget som helst.

Det kan dit ego ikke lide, og derfor vil det hele tiden forsøge at trække dig tilbage ind i din comfort zone.

Det er her modet kommer ind i billedet.

Det kræver nemlig mod at træde udenfor comfort zonen.

Det kræver, at tanken om at blive der hvor du er lige nu, er mere modbydelig end at træde ud i et ukendt terræn, hvor du ikke har kontrol over, hvor det fører dig hen. Hvad nu hvis du ikke ender der, hvor du drømmer om at lande. Hvad nu hvis det ikke lykkes? Dine tanker prøver ihærdigt at forhindre dig i at tage et forkert valg. 

Men tanker er jo bare tanker, og du bliver aldrig klar til at tage modige skridt via dine tanker – det skal MÆRKES! Det skal FØLES, og det skal føles rigtigt!

Når du overhører tankerne, og begynder at mærke i stedet, så kommer du mere og mere i kontakt med dit mod.

Og faktisk behøver du jo ikke skabe forandringen alene. Det vender jeg tilbage til.

 

Hvornår er du modig? 

Der hvor du kan mærke, at du er en lille smule bange for, om det her er godt eller skidt, og du er ikke helt sikker – men du gør det alligevel. 

Du er også modig, når du tager livet som det kommer, flyder med livets op og nedture, og finder løsninger det hvor du står, uden at gå i baglås over, at livet forandrer sig. Du vokser i modstand og når du gør nye ting.

Du er også modig, når du tør vise din sorg eller din sårbarhed

Nogle af mine egne modige skridt, (hvis jeg selv skal sige det) har været disse: 

  • At vise mine følelser for andre (og ikke altid fremstå som Super Woman)
  • At sige nej når jeg mener nej, og ikke lige få sagt lille Ja i stedet. Andre kan ikke vurdere graden af et lille JA og konsekvensen kan følelsesmæssigt blive ret stor.
  • Opsigelsen af mit trygge job, og træde ud i et totalt ukendt land som selvstændig
  • At optage en video af mig selv  – totalt ude af comfort zone..:-)
  • At være 100% ærlig overfor mig selv (det kan virkelig give mavepine)

Gevinsten ved at øve dig på, at være modig 

At være modig er noget, man er nødt til at arbejde med og øve sig på. Fortroligheden med at være modig vokser for hver dag, du øver dig. Til sidst er det en naturlig ting i din måde at være i livet på. Den helt store gevinst er, at du samtidig bliver mere tydelig i din kommunikation og dit kropssprog samtidig med, at du kan mærke dine største livsværdier blive udlevet. 

 

Hvordan begynder du?

Start med at observere den indre dialog, når du står overfor et valg eller en indre konflikt i forhold til hvad du ønsker og hvad det er der holder dig tilbage.

Spørgmål du kan prøve at forholde dig til:

  • Hvad går konflikten reelt ud på, og hvorfor er den svær?
  • Hvem er det du forsøger at tage hensyn til (udenfor dig selv)
  • Hvad er det du ikke må?
  • Hvorfor er det vigtigt, hvad andre tænker?

For at kunne forandre eller slippe gamle mønstre, skal du få øje på, hvorfor de er der, og det første reelle modige skridt er altid at begynde at kigge på, hvorfor det er som det er,  100% ærligt (Eller så tæt du kan komme på 100%)

Her har du en lille øvelse, der kan hjælpe dig med at tage dit første modige skridt. Skriv det hele ned og mærk efter, vær ærlig overfor dig selv. 

Step 1: 

Du skal lave en liste med punkter med de ting, der lige nu IKKE fungerer for dig.

Det kan f.eks. være: Du altid mangler tid, du mangler for lidt mig-tid, du får ikke fortalt andre om dine behov. Måske er der nogle relationer der dræner dig, eller måske er du kørt træt i dine arbejdsopgaver.

 

 

Step 2

Når du har lavet listen, tager du fat på det første punkt (det første som kommer frem er oftest det der trænger til at blive kigget på først) hvor du:

  • Mærker efter hvad de frustrationen handler om
  • Hvorfor er det frustrerende?
  • Hvilken følelse giver den dig?
  • Hvorhenne sidder følelsen i kroppen?

Skriv det ned på et nyt stykke papir.

Step 3

Spørg dig selv “Hvordan vil jeg gerne have, det skal være i stedet for?”.

Lav en beskrivelse, og begynd eventuel med denne indledning:

“Når jeg lever det liv, jeg gerne vil leve, oplever jeg at” :

Drøm løs, skriv løs, hvad der kommer ind i dit hoved af ord og billeder. Det behøver ikke stå pænt eller struktureret – bare skriv.

Når du har skrevet det ned, kan du læse beskrivelsen igennem igen, og mærk efter hvordan det føles i din krop, når du læser det, og læg mærke til, hvilke tanker der begynder at danne sig:

Føles kroppen:

  • Tung eller let
  • Hvordan er din energi?

Og hvad med tankerne:

  • Fokuserer de på det du gerne vil have eller det du ikke må
  • Holder de dig tilbage, eller er det kreative tanker der popper op?
  • Er det spændende, eller er det svært

Step 4

Sæt dig et rart sted. Læs din beskrivelse igennem igen. 

Luk øjnene, og forestil dig, at din beskrivelse allerede ER BLEVET DIN VIRKELIGHED. Du lever allerede i den. Læge mærke til, hvordan det er at være det. Hvordan føles det? Hvordan ser du ud? Smiler du? Hvordan er dit kropssprog og hvad er det du fortæller dig selv og andre? Brug tid på at mærke de følelser der opstår mens du går rundt i din nye virkelighed.

Brug den tid du har plads og lyst til.

Step 5

Nu har du været i kontakt med din frustration, og du har lavet en beskrivelse af, hvordan du gerne vil have det skal være istedet for. Du har endda allerede opholdt dig i din nye virkelighed.

Derfor – nu er tiden kommet til, at du skal tage stilling til, hvad det helt konkret er, du skal begynde med at forandre. Den første lille ting, det første ligge skridt. Små skridt er vigtige for at du har dig selv med i forandringen.

Sammenhold nu dine to beskrivelser, og lav en kort liste med de forandringer, du skal have taget hånd om. Prioriter listen, så du går igang med den ændring, der er vigtigst at få taget hul på.

Spørg dig selv:

  • Hvad gør du aktivt for at skabe din forandring? Skriv 1-3 punkter ned, der svarer til en konkret handling. F.eks. “Jeg ringer til Lotte” eller “Jeg opretter et CV på jobindex” eller “jeg øver mig i at fortælle min mand om min drøm”
  • Er der nogen som skal hjælpe dig – og hvem er det? (Lad være med at tro, at du skal gøre det hele selv, for det kan gøre processen ekstra hård, og så det er nemt at falde tilbage i de gamle mønstre)
  • Hvem er dine ambassadører, og dit heppekor, dem der vil bakke dig 100% op i dit projekt? Du har brug for nogen der tror lige så meget på projektet, som du selv gør.
  • Hvornår skal du have gennemført projektet? Sæt dig en deadline, fordi ellers kan tingene ret hurtigt flyde i med hverdagens andre gøremål.

 

Nu er du igang. Eller måske står du på kanten til at tage skridtet til din forandring?

Det er nu, du skal være modig, og gøre det, også selvom det føles utrygt. 

Det er én af de vigtigste opgaver i livet,

for at finde ind til det, der er rigtigt for dig. 

HUSK!

Du skaber selv din virkelighed, og du skaber selv miraklerne i dit liv

Initiativet er dit – Din plan – Din handlekraft

Skab indre ro på kun 10 minutter -

få en mere let og glad energi i hverdagen

Du tilmelder dig samtidig mit nyhedsbrev, som du altid nemt og hurtigt kan afmelde dig igen.

Du har nu tilmeldt dig mit nyhedsbrev!